Instagram @sarkkuk

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Hoitoalan pääsykokeet Oulussa - Miten meni?

En vissiin blogissa kertonutkaan, että läpäisin ne esivalintakokeet ja valintakoekutsu koitti perjantaille 3.6. Tiiättekö, koitin itse vielä aamutuimaan googlettaa esimerkkejä ja kokemuksia tähän hoitotieteiden valintakokeeseen, mutta melko niukasti löytyi. Muutama vanha keskustelu löytyi yleisesti eri opiskelupaikkakuntien käytäntöjä ja blogikirjoitus muutamasta sh:n pääsykokeesta, mutta ei varsinaisesti sisältöä itse tentistä. Siksi aattelin, että jos nyt ite kirjottais, ehkä tää jotakin helpottais vaikka ensi vuonna?

Valintakokeeseen siis piti täyttää kyselylomake ja esitehtävä. Meinasi mennä vikaan heti kättelyssä mutta onneksi tuosta löytyi muutama kokemus ja tajusin laatia 'portfolion' itsestäni, päivää ennen pääsykokeita. Lisäksi ei sitä lukiotokaria löytynyt vaan onneksi lukion opo oli niin ihana, että lähetti sen saman tien sähköpostitse. Todistusten - lukio- ja ylioppilas - perusteella saan jo ihan hyvät lähtöpisteet, jotka toivottavasti edesauttaa sisälle pääsemistä! Kirjastoreissulla ohi mennessä näin pari alan oppikirjaa ja lueskelinkin edellisenä iltana vähän hoitotyön perusteista. Sitä ennakkotehtävää tulostaessa pahin sitten tapahtui - muste loppui tulostimesta. Oli vajaa tunti aikaa painella kirjastoon se tulostamaan. Onneksi mitään kovin hienoa en kuvittanut, koska mustavalkoprinttinä nyt tuon version sain, mutta onneksi edes sain. Tässä siis minun valmistautumiseni pääsykokeeseen.



Pääsykoetilaisuus alkoi klo 8.00 ja sähköpostin mukaisesti istuin luokan edessä jonkun toisen hakijan (josta myöhemmin tajusin, että mahtoi olla eräs yläasteaikainen tuttu??) kanssa, kun meitä tultiin ohjeistamaan menemään isoon auditorioon, jossa aineistokoe oli. Tästä ei ollut mailissa mainintaa vaan ilmeisesti koulun ovella tuutorit keräsivät opiskelijat ja johdattivat oikeaan paikkaan - minä kun en jäänyt siihen oven eteen pyörimään vaan marssin suoraan ilmoitetulle ovelle. Onneksi kuitenkin lopulta päädyin oikeaan paikkaan (kävin täällä kyllä ensin pyörimässä vain todetakseni, että ei taida koskettaa minua). Kyllä vähän hermostutti kun katselin sitä odottavaa opiskelijamäärää, reipas satakunta päätä, joukossa reilu kymmenen mieshenkilöäkin. Onneksi ilmoittivat, että aineistokoe oli yhteinen neljän eri hoitoalan koulutusohjelman kanssa, eli ei kaikki suinkaan terkkariksi pyrkineet.



Ennakko-ohjeissa ilmoitettiin aineistokokeessa olevan matikan osuus (ilman laskinta) sekä tekstinymmärtämisen ja englannin kielen osio, ja aikaa näihin yht. 90 minuuttia. Eniten tässä jännitti tuo matikan osuus, jonka arvelen olevan suurin kompastuskivi, jos sellaisia on. Tentti aloitettiin sitten juurikin matikan osuudella, johon annettiin aikaa puoli tuntia. Yksi kaksipuoleinen A4, olisikohan ollut 6-8 tehtävää? Peruskertolaskuja (desimaalilukuja...), yhtälöitä, muutama lääkelasku, joissa piti muuntaa yksiköitä ja laskea prosentteja. Aluksi meinasin taas panikoida, että ei tule niistä mitään... Sinänsä helppoja laskuja - jos oot tullut lukiosta suoraan. No, lukuja ja numeroita vääntelin ja kääntelin ja sain viime minuutilla viimeisenkin laskun mielestäni oikein, kun vähän aivonystyrät vetraantui.

(Nyt kun jälkeen päin tarkastin muuntolaskurilla, niin ei osunu nyt pilkut ja nollat ihan oikein milli- ja mikrogrammojen muuntamisessa grammoiksi! Eikä se desimaalien kertominenkaan mennyt ihan nappiin, eli sieltähän niitä pisteitä jo ropisee pois... Enkä oo enää yhtään varma, meniköhän lopulta ne muutkaan oikein...)



Matikan tehtävät kerättiin pois, ja sitten sai tehdä suomen kielen ja englannin ymmärtämisen kuten halusi, aikaa noin 50 minuuttia. Ihanasti sattui niin, että luettavana oli artikkeli, jonka oon lukenut ennenkin, ja vieläpä "omalta alalta". Kulttuuriantropologi Taina Kinnunen siinä kertoi kosketuksen merkityksestä ja tärkeydestä kulttuurissamme, ja siitä piti poimia noin neljään kysymykseen vastaukset.
Lisätietoja: Artikkeli pohjautuu Kinnusen tietokirjaan Vahvat yksin, heikot sylityksin

Enkun kielen osuuteen mulla jäi aikaa n. 20 minuuttia, ja kyseessä oli japanilaisten erikoisia nukkumistapoja koskeva lyhyt artikkeli. Siitä poti poimia, olikohan neljään kysymykseen vastaus. Lisäksi piti kertoa itsestään kolmessa eri kohdassa 2-3 lauseella jotain. Tässä meni jo aika täpärälle, nopeasti kirjoitin jotain liikaa ajattelematta - ja palasin vielä japanilaisiin. Kyllä oli sekunnilleen ajoitettu, viimeisen pisteen kirjoitin juuri kun ilmoitettiin ajan loppuvan, eli ei tässä liikaa voinut miettiä.



Heti kokeen jälkeen meidät johdatettiin nyt sinne ohjeistettuun luokkaan, jossa meidät jaettiin noin kuuden henkilön ryhmiin haastattelua varten. (Menin tokan ryhmän mukaan eli en nähnyt loppujen jakoa, mutta jos näistä tuli kolme ryhmää niin hakijoita olisi ollut se parikymmentä? Pääsykokeita oli kolmena päivänä eli ainakin se 60 hakijaa siis oli pääsykokeissa). Meidän ryhmän haastattelijaksi tuli jo minulle aijemmin kurssilta tullut opettaja, eli tämän suhteen minulla kävi hyvä tuuri! Haastattelut tapahtui yksitellen puolen tunnin pätkissä, ja muut vaikutti olevan kiireisempiä niin annoin heidän mennä ensimmäisinä ja itse jättäydyin viimeiseksi. Oma haastatteluni oli siis puolen päivän jälkeen.



Haastattelu oli rento tilaisuus. Ei mitään suullista tenttiä siis, eikä mitään musteläiskätestejä, kuten luin jossakin olleen. Jos minua vähän jännittikin juuri ennen sisään astumista, niin ei kyllä tässä tilanteessa enää, varsinkin kun vastassa oli jo tuttu ihminen. Haastattelija kysyi esimerkiksi, miksi haluan juuri terveydenhoitajaksi, millainen käsitys minulla on opiskeluiden sisällöstä ja vielä piti kehua itseäni. Toisin sanoen samoja asioita suusanallisesti, mitä olin tuohon portfolioon kirjoittanut. Tilanne oli hyvin vastavuoroinen, eli haastattelija itse myös puhui paljon ja kertoi opinnoista. Luultavimmin tilanteessa myös testattiin vuorovaikutustaitoja, vaikka tämä ei mistään varsinaisesti ilmi tullutkaan. Haastattelu meni mielestäni osaltani tosi hyvin. Ainoastaan jäin miettimään, että tulikohan nyt kehuttua itseäni tarpeeksi vai kerroinko juttuja asian vierestä. Mielestäni kuitenkin otin esiin sekä hyviä että kehittämistä kaipaavia tekijöitä. Kysyin myös jonkun lisäkysymyksen opiskeluihin liittyen.


Valintakokeen tulokset tulevat 1.7. mennessä. On siis vielä monta viikkoa aikaa odotella. Muuten olen luottavaisin mielin, mutta se matikka... Ouluun terkkarinopintoihin pääsy on tiukkaa, ja jokainen piste on kallisarvoinen. Opiskelupaikkoja on 26, joista 20 menee ensikertalaisille. (Jotta kiitoksia vaan uudet lakimuutokset, viime vuonna olisin voinut päästä helpommin siksikin sisään). Haastattelijankin mukaan, että jos jostakin sisäänpääsy jää kiinni, niin luultavasti juuri tästä ensikertalaiskiintiöstä johtuen. (Sopivasti eilen oli Ylen Jälkiviisaissa asiasta hyvä keskustelu - mm. virheisiin ei enää jätetä varaa ja "elinikäistä oppimista" ei tämän vuoksi tunnusteta ollenkaan).

Suunnitelma B on toki olemassa. Jatkan sitten vaan opintoja avoimen puolella ja luultavastikkin sitten hankin lukuvuosimaksulla oikeuden opiskella lukuvuoden aikana rajoittamattomasti. Tutkinto-opiskeluun vaaditaan väh. 55 opintopistettä, eli kotioloissa aika tiukkaa tahtia saan opintoja suorittaa, jos tätä väylää päädyn etenemään seuraavan lukukauden päätteeksi. Mutta jotta tämäkään ei liian helppoa olisi, niin työkkärissä ei hyvällä katsota, jos opiskelet "liikaa".


Oliko lukijoissa muita hoitoalan pääsykokeissa kävijöitä? Missä kävitte, millaiset kokeet oli? Voi toki kommentoida jos kävit missä vaan pääsykokeissa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta kommentillasi!