Instagram @sarkkuk

keskiviikko 4. toukokuuta 2016

Hyvinvointia ja terveyttä edistämässä sekä SOTELI-esivalintakoe

Huh-huijaa, onpahan ollut hektiset viime päivät, mutta nyt ois hetkeksi hommat taputeltu kasaan ja voi keskittyä taas vaikka vähän harrastusten pariin. Minulla alkoi huhtikuun alkupuolella avoimen opintojen kurssi, jonka puitteissa melko tiukalla aikataululla piti tehdä yksilötehtäviä sekä lisäksi ryhmätyöskentelynä pari projektia, joiden toteutuspäivät sattuivat tähän toukokuun alkuun. Lisäksi sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan valtakunnallinen esivalintakoe oli eilen, ja siihen annetun ennakkomateriaalinkin ehdin jopa käymään läpi jossakin tässä välissä. Eli paljon on ollut tekemistä.



Tiedän siellä ruutujen takana olevan harrastusten ja/tai opiskelujen ja/tai työn puitteissa teemasta kiinnostuneita, eli senpä vuoksi kerron nyt, mitä teimme. Kurssin puitteissa muodostimme ryhmät, ja ryhmän kanssa saimme valita annetuista terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä aiheista teemat, joista valmistelimme ensin miellekartan ja lopuksi tästä tehtiin rasti lukiotuutoreiden hyvinvointipäivään. Toinen tehtävä oli pitää pienemmille lukiotuurorryhmille ryhmäytymispäivä. Tähän viimeisempään sain valmistella työt lopulta itsekseni tuossa edeltävänä viikonloppuna (sunnuntai-aamuna), mutta itse ryhmäytymispäivään osallistui muutama vaihto-oppilas, eli aivan yksin ei tarvinnut kuitenkaan lopulta hommaa viedä läpi vaan heistä oli apua tapahtuman vedossa. Tosiaan kurssin osallistujilla useammalla oli niin tiukka aikataulu, että osa jättikin sen kesken heti kättelyssä tai kurssin edetessä, mutta itse halusin tämän kurssin nyt käydä, niin piti vähän aikatauluja vain sovittaa, että se onnistui.

Tutorapahtumaan osallistui kolmen oululaisen lukion tuutoreita, ja ihanasti oli koulussa järjestetty yhteinen aamupala. Vaikka sen nimenomaisesta tärkeydestä itse lukiolaisia hoksautin niin myönnettävä on, että en ehtinyt itse nauttia aamupalaksi kuin useamman kupin kahvia... Oli siis ihanasti kyllä ajateltu. Mainittakoon, että tapahtumapaikkana oli yksi ydinkeskustassa sijaitseva vanha lukio, ja muut osallistujat olivat kaksi muuta keskustassa sijaitsevaa lukiota, Näihin kouluihin on vähän korkeampi arvosanapääsyvaatimus ja on suurilta osin mm. ilmaisutaitopainotteisia ja löytyyhän sieltä kansainvälinen linjakin. Muut kurssin opiskelijat pitivät puolestaan tapahtuman toisille lukioille jo vähän ennen tätä.


Tarkoitus oli tosiaankin ryhmäyttää tuutorit, syventää heidän luottamustaan ja antaa heille pohdittavaksi nuorten mahdollisiin ongelmiin tms. liittyviä tehtäviä niin, että he voisivat niissä auttaa. Netistä löytyi hyviä leikkejä noihin ryhmäytymistehtäviin. Olisi ollut mukava, jos oisin saanut tähän tehtävään apuja vaikka joltakin fysioterapiaopiskelijalta, heillä kun olisi ollut hyviä toimintamuotoja varmasti antaa, mutta nyt mentiin näillä eväillä, mitä minulla on.



Ja eipä siinä, palaute oli hyvää niin opettajilta kuin tuutoreiltakin, eli hyvin käytetty aamupäivä siis. Oli mukava päästä tekemään oikeasti jotain ja olihan tämä nyt omaankin arkeen vähän vaihtelua. Fiksuja ja aktiivisia nuoria sali täynnä eli minun tehtävä oli lopulta sen puolesta helppo.



Tästä kun palautui, niin vuorossa olikin sitten oma henkilökohtainen koitos eli se esivalintakoe, joka järjestettiin aamulla klo 9 netissä henkilökohtaisen kirjautumislinkin kautta. Tämähän on siis historiassa ensimmäinen kerta, kun tämmöinen valintamenetelmä järjestetään, eli ei voinut etukäteen tietää yhtään, mitä kokeessa on muuta kuin ennakkomateriaaliin pohjautuva tehtävä, matematiikka, englannin ja suomen kielen osuus ja aikaa 90 minuuttia.


Kyllähän se meinasi usko loppua viime hetkillä, kun meni lukemaan keskustelupalstoja (!) ja siellä joku mainitsi irtisanotuneensa töistä, että voi opiskella kyseiseen kokeeseen. Ja minä kun hädin tuskin ehdin lukea koko materiaalin läpi. No, toivoin että lukemisen laatu korvaa määrän. Kuten oli spekuloitukkin, niin koe sisälsi monivalintatehtäviä ja, kuten jo ehdimme yhteisesti toteamaan erään kaverin kanssa, joka myöskin kokeeseen osallistui - kyllä näin yliopistotutkinto taskussa oli pienoinen järkytys tämä menetelmä. Itse kun luin kokeeseen keskittymällä suurempiin kokonaisuuksiin ja yrittämällä muodostaa käsityksen isoista linjoista, ja sitten kysytään, millä sanamuodolla jokin kuntayhtymän työntekijä sanoo tekstissä jonkin tietyn asian, ja vaihtoehdoissa on neljä lausetta, joissa on tyyliin yhden sanan vivahde-ero... Tällaisia monivalintoja tuo oli siis täynnä. Käytin tähän tehtävään jo tunnin annetusta ajasta! Lisäksi feilasin varmasti englannin osuuden, kun siinä luetunymmärtämisessä oli sitten oikein-väärin -väittämät ja kahteen kertaan luin väittämät läpi ja olin sitä mieltä, että koko tehtävä on kyllä vaan tulkinnasta kiinni. Matematiikka-osio oli kyllä ihan painajainen ja ihan arvalla heitin muutaman vastauksen, jätin kesken ja vielä lopuksi palasin täydentämään - aikaa oli tässä vaiheessa vissiin 5 minuuttia jäljellä. Välissä täytin suomen kielen osion, joka artikkeliin pohjautuen oli luetun ymmärtäminen sekin ja samaa sanon, että aivan on kyllä tulkinnasta osa niistä vaihtoehdoista kiinni. Palautin tehtävän, kun jäljellä oli aikaa 10 sekunttia. Että semmonen esivalintakoe se. Ei ole kovin itsevarma olo ja nyt toivon vaan jonkun riman ylitystä, että kutsu pääsykokeeseen käy. Tietohan tulee vasta viikkoa ennen varsinaisia kokeita ja oon nyt vähän epävarma siitä, että kannattaako vaikka tuota matikkaa vähän prepata tässä väliajalla vai meneekö ihan hukkaan, jos ei sinne pääsykokeeseen edes pääse.



Eipä siinä, en joutanu tunnelmiani pureksimaan kun piti mennä jo. Hain Sn kerhosta vähän aijemmin kotiin ja lähdin itse jo seuraavaa tehtävää hoitamaan eli sinne hyvinvointipäivään. Paikalla oli siis kaikki oululaisten lukioiden tutor-oppilaat. Koska kurssin osallistujista suurin osa oli joko tuossa esivalintakokeessa, omilla läsnäolopakollisilla kursseillaan tai muuten estyneet, niin aamupäivä oli sitten opettajien ja vaihto-oppilaiden vastuulla ja meidän rastit iltapäivän puolella.



Rasteja ja ryhmiä oli viisi ja pääosissa ne oli hyvin itseohjautuvia em. syystä johtuen. Nämä oli ryhmissä siis valmisteltu, mutta ryhmäkohtaisesti oli osallistujia poissa eli jokaiseen taisi lopulta tulla yksi vetäjä + vaihto-oppilaat ja opettajat+tettiläinen. Minun vetämä rasti oli siis teemasta "Ravinto ja liikunta", sisältäen esimerkiksi sokeripalanäyttelyn sekä tietovisan erilaisilla terveysväittämillä.



Pari tuntia meni tähän rastityöskentelyyn ja täytyy taas kehua, miten hienoja nuoria tämä nykynuoriso on ja päivä oli oikein mukava. Siihen huipentui siis tämä kurssi ja oli kyllä hyvä, että osallistuin, vaikka vähän työtä ja suunnittelua tämä vaati myös kotona. Mutta lisäsi kyllä vielä entisestään kipinää tätä alaa kohtaan ja toivon todella, että se esivalintakoe nyt kuitenkin menisi hyvin. Ja jos ei, niin olen joka tapauksessa ilmoittaunut kesäopinnoille, eli toukokuun lopussa alkaa kaksi kurssia. Syksyllä sitten vaan taas muutama kurssi lisää, jos ei sisään pääse. Ainoa harmi on juurikin tämä, että ei oma aika riitä enempää kotona opiskeluun, eli hidastahan tämä tällaisella tahdilla on. Eikä noille avoimen kursseille ole enempää tilaakaan, kun paikat on täynnä heti kahden minuutin sisällä eli vaan sormiltaan näppärimmät ehtii 1-2 kurssille sisään.


Onko lukijoissa muita, ketkä osallistui tuohon esivalintakokeeseen? Kertokaahan vähän, mitä fiiliksiä teillä siitä jäi?

2 kommenttia:

  1. Mä osallistuin, mutta on todella vaikea sanoa miten meni. Kysymykset oli aika vaikeita juuri kun oli niin tarkkoja ja sit kompia :D Sen kokeen jälkeen tosin entistä enemmän aloin kaivata opiskelemaan ja uusien juttujen pariin, mut katotaan nyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niinpä. Ei auta kuin ootella tuloksia. Toivotaan parasta. :)

      Poista

Ilahduta kommentillasi!